Prečo nevieme schudnúť?

 

         Ľudia sú obézni kvôli jedinej veci, kvôli  klamstvu. Preto, že si celý ten čas klamali, že to čo jedia im predsa až tak neubližuje. Keby ste sa spýtali takého človeka prečo je tučný, pravdepodobne by Vám odpovedal že nemá čas sa tým zaoberať, že mu to nevadí, že tuční ľudia sú veselí alebo, že je aspoň poriadny kus chlapa. A ešte sú tu klamstvá, keď klameme sami sebe. Už som to skúšal, mne sa to proste nepodarí. Byť obézny znamená byť unavený a chorý. Každý na tejto planéte chce byť zdravý a bodka!

7FDBE11AC2D6551A7F2090AF9E8BEC6B4A2FF5AF1365480399pimgpsh fullsize distr

Všetci vieme, že ak chceme schudnúť, musíme menej jesť a viac sa hýbať. Tak prečo toľko ľudí nevie schudnúť? Problém je v tom, že nevieme koľko a čoho. Malé bábätko presne vie, koľko má vypiť mlieka, presne vie, koľko sa má hýbať aj koľko spať. Všetci sme to vedeli, ale čo sa teda stalo? Pár krát (veľa krát) sme sa prejedli a stratili sme citlivosť  na hormóny, ktoré nám dávajú signály o sýtosti. Najväčším vinníkom, ktorý  nás dohnal k obezite, je cukor. Ten má na svedomí hormonálnu nerovnováhu inzulínu a leptínu. A keď je vo vašom tele hormonálna nerovnováha, nejaká disciplína a pevná vôľa  majú len takú silu, ako suchý list vo vetre. Cukor sa správa k našej pečeni a poškodzuje ju podobne ako alkohol. Ak jete priveľké množstvo cukru (hoci aj v podobe bieleho pečiva a sladkých cereálií),  hladina cukru v krvi prudko stúpne a následne prudko klesne- nastane hypoglykémia. Miernu hypoglykémiu už zažil každý z nás. Ako sa v takom stave môžeme cítiť? Unavene, máme nechuť niečo robiť, prichádza zívanie, ospalosť až závrate, slabosť, podlamovanie kolien, pocit zimy, strata sebakontroly a takzvaná „žravka“, kedy zjeme všetko na čo nám pohľad padne.

            Mám kamarátku Sibylu, ktorá by chcela schudnúť. Znížila príjem, začala sa viac hýbať. Dvakrát do týždňa chodí cvičiť Zumbu. Schudla 4 kilečká aj sa cíti trošku lepšie spevnila si ženským cvičením brušné svalstvo, jej nohy vyzerajú krajšie. Chudnutie sa však v istom bode zastavilo a už nie a nie zhodiť ďalšie kilo. Prečo? Preto že pri svojej sedavej práci chodí na obed do  jedálne s klasickou stravou (guláš, rezeň, vyprážaný syr). A aj keby jedla len tretinovú porciu, na raňajky chlieb alebo koláčik, jeden sladký jogurt a malinkú sladkosť denne, a večeru naozaj len ľahučkú, nemá šancu dostať sa do kalorického deficitu ani keby tie dve hodiny vo fitku robila šprint na bežeckom páse. Moja druhá kamarátka Šarlota sa vážne snaží. Našla si trénera. Stravuje sa zdravo, je veľa zeleniny, ryby, len zdravé tuky, celozrnný chlieb a žiadne sladkosti. Často necháva auto doma a ide do práce pešo. Pilates trikrát do týždňa. Máme tu kalorický deficit, takže by to malo fungovať. Ale prídu emócie, naštve ju manžel, lebo zrušil dovolenku, na ktorú sa už tešila a mala všetko pripravené, a tak si radšej zapne televízor a zbuchne vrecko chipsov. Alebo sa syn rozíde s frajerkou, a tak si s dobrou maminou objednajú pizzu, aby zahnali smútok.          

 Mojim kamoškám by ste asi poradili veľmi ľahko, kde robia chybu. V skutočnosti objaviť svoje vlastné prekážky už nebýva také ľahké.

Na to, aby sme zhodili 1 kg tuku, potrebujeme spáliť 7000 kcal (kalórií) za týždeň. To je celkom dosť. A je to dúfam jasne, že to nejde za deň.  Priemerný denný výdaj sa pohybuje niekde okolo 2000 kcal. Takže ak príjem znížime na všeobecne odporúčanú hodnotu okolo 1500 kcal. Potrebujeme spáliť ešte 500 kcal pohybom. To je asi 2 hodiny svižnej chôdze denne. A máme to! 1500 kcal ( príjem z potravy) – 2000 kcal (bežný denný výdaj) – 500 kcal (navýšený výdaj aktivitou) = -1000 kcal ( denný deficit). To je deficit 7000 kcal za týždeň.  Toto je rovnica pri ktorej funguje ozajstné chudnutie – jeden kg tuku za týždeň.

Samozrejme len vo veľmi hrubom odhade, pretože každý máme telesné parametre rozdielne. Toto znie pomerne ľahko a zrozumiteľne. Je to fajn, ak vám niekto napíše jedálniček, a dá dobré cviky na cvičenie. Teda určitý čas, kým to vydržíte. Takže držíte diétu a chudnete. Všetko sa zdá super. Ale ako dlho dokážete držať diétu? Ako dlho dokážete vydržať čokoľvek, čo nie je ľahké ? Poďme si trošku objasniť pravdu. Ak chcete naozaj schudnúť je treba vyriešiť viacero problémov. Tučné telo je ťažké, zvýšená záťaž je najmä na chrupavky, tie sa viac opotrebovávajú a vznikajú bolesti kĺbov. Veľkým bruchom je zaťažená chrbtica. Najťažšie to má srdce. Určite ste už niekde videli tukové tkanivo- je jedno či ľudské alebo zvieracie, máme ho rovnaký. Cievy tukového tkaniva sú tie najtenšie. Srdce musí pretlačiť krv do všetkých zakončení cievneho riečišťa a musí prekrviť všetok tuk. Tuk je Váš významný endokrinný orgán a srdce ho musí celý obhospodáriť tak, že musí navýšiť tlak.

Koľko máte tuku? Nie veľa? Určite? Najjednoduchšia rovnica ako vyzerá zdravý človek- Vaša výška v cm mínus 100 by mala byť vaša váha v kg. Kto chce vyzerať štíhlejšie môže pokojne ešte odrátať 10kg.

Tuk je najhorší na bruchu. Ten na stehnách a zadku je menej nebezpečný. Prečo? Pretože to, čo vidíte a viete nahmatať je len podkožný tuk, ale vo vnútri brucha je presne také isté množstvo vysterálneho tuku. Sú ním prerastené vaše vnútorné orgány srdce, pečeň, črevá... Výrazne sťažuje prácu cievam, znižuje priechodnosť krvi. Príznakmi obezity začínate zaťažovať svoj organizmus ak máte obvod pása nad 80cm (ženy) a nad 90cm (muži).

Takže ako ste na tom? Nepáči sa vám vaše telo? Hneváte sa na seba? Hlavne nezačnite hneď robiť revolúciu. Revolúcia je zásadná zmena, prechod k novému za použitia násilných prostriedkov. Ak ste obézny vaše telo je unavené a nepotrebuje ďalšie násilie. Každá diéta je konflikt. Vy chcete iné, a diéta káže iné. Konflikt a to platí vo všetkom, je stav, ktorý sa nedá dlhodobo vydržať. Jedna strana vždy padne- buď padne diéta alebo vy. Ako teda na to? Pozrime sa na to takto: Naše telo je omnoho geniálnejšie, ako všetka veda sveta. Neustále sa nás snaží zachraňovať, obnovovať poškodené tkanivá, vyrovnávať hladiny hormónov. Každé tri týždne vyprodukuje toľko buniek, koľko je potrebné na kožu celého ľudského tela. Každých päť dní sa obnoví vnútorná vrstva žalúdka (zničená pôsobením kyselín), za päťdesiat týždňov sa obnoví pečeň. A ak dokáže takéto kúsky myslíte, že by nedokázalo spáliť tuk? Predstavte si takého tučného, ale veľmi tučného človeka, čo sa vkuse prejedá. Ročne priberie 6 – 7 kg, nie 50kg. Vidíte, ako sa nás naše telo snaží ochrániť? A pri tom schudnúť 50kg za rok kľudne dokáže.

Ešte stále sa na svoje telo hneváte? Máme ten najgeniálnejší stroj na svete so schopnosťou uzdravovať sa. Treba len nastaviť tento motor na chudnutie. Stále nedávam presný návod ako to urobiť. To preto, že návodov a informácií  je všade veľa, všade kam sa pozriete. Všetky informácie, ktoré potrebujete, sú ľahko dostupné. Treba si len rozumne vybrať podľa toho kto ich ponúka. Či je to odborník alebo len šikovný predajca zázrakov (pozor- často býva prezlečený za odborníka). Tu vám pomôže len zdravý rozum zistiť, kto vám chce skutočne pomôcť a kto na vás chce len zarobiť predajom “zázračných“ produktov. V prvom rade treba zistiť pravdivé príčiny svojej nadváhy, aby ste vedeli čo treba odstrániť. Treba prestať jesť to čo vám ubližuje. Je kopec potravín, ktoré vám môžu pomáhať k chudnutiu. A mám na mysli naozajstné jedlo nie tabletkové, kvapôčkové a práškové „zázraky“. Ďalej nájsť spôsob pohybu, ktorý dokážete zvládať dlhodobo. Môžete to zvládnuť sami ak si naštudujete hodnoty potravín, nastavíte si príjem a výdaj a dokážete sa namotivovať na pravidelné primerané tréningy. Lepšie je nájsť si trénera so skúsenosťami, ktorý sa vám bude venovať tak, ako to budete potrebovať. A úplne najlepšie je pridať sa ku skupine ľudí s rovnakým cieľom, kde vás pri tréningoch čaká veľa zábavy. A hlavne veľa podpory.

A prečo toto vlastne píšem? Pretože to viem. Každý dôverne pozná to, čím si prešiel. Tí, čo ma poznajú, vedia, že o zárobok mi až tak nejde, väčšiu vášeň mi prináša uskutočňovať svoj zámer a zárobok sa už nejako dostaví alebo nedostaví J . Viem, že chudnutie je zložitý proces v ľudskom tele a hlavne je plný emócií. Naučiť a nastaviť naň svoje telo nejde za týždeň. Je treba zvládnuť veľa rozhodnutí, úloh, zvyknúť si na nové veci. Ale mám pre vás dobrú správu- už počas tohto procesu výrazne chudnete!

Ešte na záver- “chudnutie nie je ľahké“. Naučiť sa riadiť auto alebo písať bolo ľahké? Na začiatku to predsa bolo pre každého veľmi zložité, ale keď ste sa to postupne naučili (tiež to nikto nedal za týždeň) dokážete to vykonávať automaticky a s ľahkosťou. Ten istý princíp platí aj pri chudnutí. Porozumieť, ako to funguje, je dôležité. Inak budete do smrti len držať diéty alebo priberať.

Pridajte sa do skupiny chudnúcich vo Fly Zone a uvidíte „ako sa to dá“. Veľmi sa na vás tešíme. Ak chcete získať viac informácií o kurze chudnutia, napíšte nám Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.